ایران گردی

هتل نارنجستان ارس تقدیم می کند: معرفی مراکز گردشگری ایران

ایران گردی

هتل نارنجستان ارس تقدیم می کند: معرفی مراکز گردشگری ایران

  • ۰
  • ۰

قلعه هزار درب ایلام

قلعه هزار درب که از بناهای تاریخی دوره‌ی ساسانیان می‌باشد در شهرستان آبدانان در استان ایلام قرار دارد. قلعه «هزاردرب» که در داخل شهر آبدانان و در انتهای خیابان هزاردرب واقع شده جایی بسیار دیدنی است. این قلعه تنها اثر باستانی داخل شهر است که به ثبت ملی رسیده، البته کارشناس میراث فرهنگی آبدانان معتقد است که اسارت این اثر تاریخی نوعی حفاظت از آن است. این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



پلان اصلی این قلعه به شکل مستطیل است و درچهار جهت آن راهروهایی قرار گرفته و به وسیله درگاه‌هایی به اتاق‌های داخل مرتبط می‌شود.



قلعه هزار درب دارای دو طبقه و یک زیر زمین است و دریچه‌هایی دارد که نور و تهویه از طریق آن‌ها تامین می‌شده است. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه شامل سن تراشیده ها و قلوه سنگ‌هایی است که از گچ پخته به عنوان ملات استفاده شده است. این قلعه اکثر اتاق‌ها به هم ربط دارند و به شکل مربع و مستطیل در کنار دالان‌های بلند با طاق‌های هلالی و‌ جناقی با مصالح سنگ وگچ ساخته شده و حُسن معماری این بنا قطور بودن دیوارهاست و «جوی میر» که بلندترین کانال کشاورزی مردم منطقه بوده از کنار این قلعه گذشته و یک باریک آبی از این جوی به داخل قلعه برای خنک کردن قلعه در تابستان هدایت شده است.


نوشته شده توسط: هتل نارنجستان
  • ۹۸/۰۲/۲۰
  • هتل نارنجستان ارس

ایلام

قلعه

هزار درب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی