ایران گردی

هتل نارنجستان ارس تقدیم می کند: معرفی مراکز گردشگری ایران

ایران گردی

هتل نارنجستان ارس تقدیم می کند: معرفی مراکز گردشگری ایران

  • ۰
  • ۰

عمارت کلاه فرنگی رشت

عمارت کلاه فرنگی به نوع خاصی از معماری گفته می‌شود، در لغت‌نامه دهخدا عمارت کلاه فرنگی اینگونه تعریف شده است: عمارتی که در میان عرصه با گنبدی به شکل مخروط که در میان کاخ‌ها و باغ‌ها برای استراحت می‌سازند.



این عمارت در کنار رودخانه‌ی گوهررود در ضلع جنوبی پارک قدس (محتشم) قرار دارد. این عمارت در اواخر دوران قاجار بنا شده است و از جمله جاذبه‌های دیدنی شهر رشت به حساب می‌آید. علت انتخاب نام کلاه فرنگی را بر روی این بنا شباهت طبقه فوقانی آن به کلاه سیلندری (فرنگی) می دانند . این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده استاین بنا در گذشته محل سکونت تابستانی حکام و فرمانداران شهر بود که با توجه به تغییر شرایط اجتماعی جامعه مورد بهره‌برداری‌های گوناگون از جمله خانه شطرنج شهر- رستوران پارک و غیره گردیده است. 



این عمارت بعدها توسط میراث فرهنگی گیلان تبدیل به مرکز آموزش هنرهای سنتی شد. از عوامل تزئینی بنا می‌توان به عواملی چون سرشیرها - اشک‌های جلو دامنه‌ی بنادستک‌ها و نرده‌ی بالکن اشاره کرد. دیوارهای گچی و بام سفالین ، زیبایی خاصی به این عمارت بخشیده و قرار گرفتن آن در میانه پارک آن را به راحتی در دسترس گردشگران قرار داده است .



عمارت کلاه فرنگی دارای ۴ طبقه است اما از بیرون به نظر می‌آید که ۳ طبقه دارد. طبقات اول و دوم هر یک دارای دو اتاق است و این اتاق‌ها هر یک به وسیله پنجره‌هایی نورگیری داخلی و تهویه مناسب را در فصل گرم سال فراهم می‌کنند. بلندترین اتاق این عمارت هشت‌گوش و از هر سو دارای پنجره‌هایی است که رو به باغ باز می‌شود و  مصالح به کار رفته در بنا از جنس آجر و چوب بوده و بام آن به صورت خرپشته ای و پوشش آن از جنس سفال خمره ای تعبیه شده،که در زیر آن سفال هایی قرار گرفته اند که کار آنها عایق بندی گرمایی و سرمایی ساختمان و نگه داری سفال می‌باشد.

لینک به بیرون:

http://www.negahmedia.ir/media/show_video/126


نوشته شده توسط: هتل نارنجستان
  • ۹۸/۰۲/۱۷
  • هتل نارنجستان ارس

رشت

عمارت

کلاه فرنگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی