ایران گردی

هتل نارنجستان ارس تقدیم می کند: معرفی مراکز گردشگری ایران

ایران گردی

هتل نارنجستان ارس تقدیم می کند: معرفی مراکز گردشگری ایران

  • ۰
  • ۰

سر در باغ ملی تهران

این میدان در دوره ناصرالدین‌شاه به عنوان میدان مشق و سان قشون ناصری و شلیک توپ‌هایی که سابقا در میدان توپخانه نگهداری می‌شدند؛ استفاده می‌شد بعد از دوره رکود منطقه در اواخر قاجاریه در زمان پهلوی اول به جهت فتح تهران با کودتای سوم اسفند 1299 ه.ش بنای یادبودی در جنوب عمارت قزاقخانه بعد از تخریب سر در دوره ناصری در سال 1301ه.ش ساخته شد این بنا که سردر میدان مشق یا سردر قزاقخانه و یا سردر نقاره خانه نامیده می شود اولین بنای دوره پهلوی اول در منطقه محسوب می شود. بعدها در سال 1307 ه.ش باغی عمومی در محدوده خیابان بارجانی در جنوب ، خیابان کوشک مصری در شمال، خیابان ملل متحد در شرق و خیابان سی تیر در غرب احداث گردیده که به باغ ملی معروف شد. 



این باغ در سال 1312 ه.ش جای خود را به عمارت کاخ وزارت امور خارجه و موزه ملی ایران ( موزه ایران باستان) داد، اما نام آن بر روی سردر برای همیشه (سردر باغ ملی) باقی ماند.



این بنا در خیابان امام خمینی (ره)، در ضلع شرقی وزارت امور خارجه شهر تهران واقع شده است. سر در باغ ملی وساختمان‌های مجاور آن به دستور مستقیم رضا پهلوی که در آن زمان وزیر جنگ بود و توسط جعفر خان کاشانی، اﺳﺘﺎد اﺳﻤﺎﻋﯿﻠﯽ، اﺳﺘﺎد ﮐﺮﯾﻢ ﻣﻨﯿﮋه و اﺳﺘﺎد ﺧﺎک ﻧﮕﺎر ﻣﻘﺪم کمک‌های مالی آلمانی‌ها ساخته شد.



در مورد سبک معماری بنا باید گفت، سبک بنا به مانند اکثر بناهای منطقه باغ ملی یا میدان مشق سابق سبک نئوکلاسیکی است، سبکی که تلفیق و ترکیب عناصر معماری دوره های خاص تاریخی ایران و جهان را دربرمی گیرد. ترکیب عناصر معماری ادوار مختلف تاریخی با در نظر گرفتن عملکرد امروزی از مشخصه های بارز آن است. توجه به سنتها و عناصر معماری ادوار باستان (دوره های هخامنشی، ساسانی و...) و دوره های بعد از اسلام (صفویه و قاجاریه و...) با متدها و کلیشه های امروزی سبک ملی را می نمایاند . البته استحکام بنا، عظمت و استواری از صفت های این سبک به شمار می آید.

در معماری داخلی این اثر زیبا از تصاویر کوروش و مردمان عهد هخامنشی استفاده شده‌است. کاشی‌کاری این بنا را استاد حسین کاشی پز انجام داده است.


نوشته شده توسط: هتل نارنجستان
  • ۹۸/۰۲/۱۷
  • هتل نارنجستان ارس

باغ ملی

تهران

سر در

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی